Kas tas cholesterolis?

Kas tas cholesterolis?

Kas tas cholesterolis?

Cholesterolis – riebi, į vašką panaši medžiaga, gaminama kepenyse.

Aptinkama kiekvienoje gyvoje mūsų organizmo ląstelėje ir yra būtina mūsų gyvybinėms funkcijoms.

Organizmas jį naudoja kaip statybinę medžiagą visoms organizmo ląstelėms, iš jo gaminami steroidiniai ir lytiniai hormonai.

Jis taip pat dalyvauja tulžies, reikalingos riebalams virškinti, ir vitamino D, reikalingo kaulams stiprinti, sintezėje.

Dažniausiai žodis „cholesterolis“ mus gąsdina, tačiau problema yra ne pats cholesterolis, o tai, koks jo lygis kraujyje.

Mes  įsivaizduojam, kad kuo šios medžiagos lygis mažesnis – tuo geriau. Tačiau taip yra tik iš dalies. Pavyzdžiui, tais atvejais, kai cholesterolio yra per mažai, galimi virškinamojo trakto sutrikimai, depresija ir kiti negalavimai.

 

Ką valgyti, norint sureguliuoti cholesterolio lygį?

Nereikėtų tikėtis, kad tik valgant vieną ar nevalgant kito produkto situacija pasikeis, kadangi veikia tik kompleksinis mitybos keitimas.

  • Mažiau sočiųjų riebalų, t.y. riebių mėsos ir pieno produktų.
  • Daugiau nesočiųjų riebalų, ypač turtingų Omega 3 riebalinėmis rūgštimis.
  • Daugiau šviežių daržovių ir vaisių, t. y. maisto produktų, turinčių maistinių skaidulų.
  • Vengti greitai pasisavinamų angliavandenių: cukraus, aukščiausios rūšies miltinių gaminių, šlifuotų ryžių, alkoholio. (Tačiau grūdai ir viso grūdo dalių miltiniai gaminiai puikiai tinka. Pavyzdžiui, pusryčiams ir pietums valgykite grūdų košes.)
  • Atprask salotas gardinti majonezu ir grietine.
  • Per dieną išgerk 1–2 puodelius žaliosios arbatos – ji mažina cholesterolio kiekį.
  • Rekomenduojamas dienos riebalų kiekis maiste neturėtų viršyti 60–80 g. Tai – maždaug du šaukštai kokybiško augalinio aliejaus.
  • Ypač naudingos sveikatai polinesočiosios riebiosios rūgštys, kurių gausu linų sėmenų, rapsų aliejuje, sojų produktuose, riešutuose…
  • Labai naudinga valgyti lęšių košę. Galima ją pagardinti morkomis ir svogūnais.
  • Gali dažniau valgyti ir jūros gėrybių (per dieną – apie 100g), kurios aprūpina organizmą jodu ir sumažina cholesterolio kiekį kraujyje.
  • Atsisakyk margarino, rafinuotų aliejų, skrudėsių, t. y. produktų, kuriuose yra trans-riebalinių rūgščių.

 Pasirūpinti tinkamos mitybos ir sporto planu gali ir pas mus, spausk ant nuorodos ir užsisakyk.

Mankštos svarba

Cholesterolio kiekis kraujyje labai priklauso nuo mūsų gyvenimo būdo. Pakeitus gyvenseną bei įpročius, jo klygį kraujyje galima sumažinti per keletą savaičių. Norint to pasiekti, labai svarbus fizinis aktyvumas.

Cholesterolis – energinė medžiaga, kurią lengva sudeginti, jei sportuosime. Reguliariai mankštinantis išlaikomas normalus svoris, gerėja kraujotaka, sumažėja rizika susirgti širdies bei kraujagyslių ligomis. Būtina mankštintis kasdien po pusvalandį.